Wat is lichttherapie?

Wat is lichttherapie?
Het woord lichttherapie zegt het eigenlijk al: lichttherapie is therapie met licht. Met lichttherapie wordt een patiënt behandeld met een speciale lamp die licht uitzendt met een bepaalde kleur en intensiteit. Tijdens een behandeling zit de patiënt gedurende een bepaalde tijd dagelijks voor een lamp. In onze studie vinden de sessies in de ochtend plaats en duren ze een half uur. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met een bepaald dieet of iets dergelijks. Tijdens de behandeling kan een patiënt ook gewoon wat anders doen, zoals ontbijten of de krant lezen. Na de behandeling kan de patiënt ook gewoon verder met de dag en bijvoorbeeld naar werk of boodschappen doen. Heel simpel dus!

Waarom lichttherapie?
Wanneer je last hebt van depressieve klachten, zijn er verschillende hormonen niet helemaal in balans in je lichaam. Eén van die hormonen is cortisol. Misschien heb je hier wel eens van gehoord, het staat ook wel bekend als het ‘stresshormoon’. Tijdens depressieve periodes is er te veel van dit hormoon in je lichaam.
De biologische klok heeft invloed op de regulatie van cortisol. Wanneer deze controle onvoldoende is, is er dus te veel cortisol in het lichaam en kan je last krijgen van depressieve klachten. De biologische klok kan als het ware ‘gereset’ worden door lichttherapie, waardoor de biologische klok weer cortisol kan reguleren en daarmee de depressieve klachten kan verminderen.
Ook zijn er directe verbindingen tussen bepaalde cellen in je ogen die licht registreren en bepaalde delen in je hersenen die slaap en stemming reguleren. Kort gezegd: licht kan dus een direct effect hebben op je slaap en je stemming. Dit heeft indirect invloed op depressieve klachten.

Hoe werkt het in de hersenen?
Licht komt via de ogen binnen. Dit licht valt op het netvlies van het oog en vervolgens wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd via de oogzenuw. Uiteindelijk komt dit signaal binnen bij de suprachiasmatische kern, de eigenlijke biologische klok. Zoals hierboven genoemd, kan lichttherapie deze klok weer ‘resetten’, waardoor er weer controle komt op het hormoon cortisol.

oogzenuw-optisch-chiasma-scn-nl
Hier zie je een zijaanzicht van een doorsnede van de hersenen, waarop een aantal belangrijke onderdelen zijn aangegeven. De oogzenuw geeft signalen door vanuit de ogen richting de hersenen. Het optisch chiasma is als het ware een kruispunt waar de twee oogzenuwen elkaar kruisen. De suprachiasmatische kern is de biologische klok. De hypothalamus en de hypofyse zijn twee delen in de hersenen die betrokken zijn bij de productie van cortisol. Wanneer deze uit balans zijn, kan er te veel of juist te weinig cortisol worden geproduceerd. De pijnappelklier is betrokken bij de productie van melatonine, een hormoon dat belangrijk is bij het dag- en nachtritme.

Wat gebeurt er in deze studie?
In deze studie vergelijken we verschillende kleuren en intensiteiten van het licht. Hiermee willen we kijken welke effectiever is en dus meer geschikt voor de behandeling van depressie.

Is lichttherapie effectief?
Ja, lichttherapie is effectief gebleken in verschillende groepen mensen, zoals ouderen met depressieve klachten en mensen met een winterdepressie. Er zijn ook al twee onderzoeken geweest waarbij zwangere vrouwen werden onderzocht en die lieten beiden zien dat de behandelingen effectief waren. Dit waren echter onderzoeken waarbij maar kleine aantallen werden onderzocht. Daarom willen wij een grotere groep vrouwen onderzoeken, zodat we een betere uitspraak kunnen doen over de effectiviteit van de behandeling.

Is lichttherapie veilig?
Ja, lichttherapie is veilig. De lamp is ook niet vergelijkbaar met de lamp uit een zonnebank. Je wordt er niet bruin van en het is ook niet schadelijk voor huid en ogen.

Hoe wordt lichttherapie ervaren?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, hebben wij een deelneemster aan de studie gevraagd om haar ervaringen met de lichttherapie te vertellen. Hieronder haar verhaal:
“Na mijzelf goed ingelezen te hebben besloot ik mezelf onder het motto baat het niet dan schaadt het mij en mijn ongeboren kind ook niet, aan te melden.
In de toekomstige babykamer staan de lampen klaar en staat er een fijn zittende stoel voor. Ik ben net wakker en binnen een half uur start ik mijn eerste lichttherapie. Kopje thee erbij, twee mandarijnen en mijn tablet. Mijn partner hielp me hiermee omdat ik maar moeilijk uit mijn bed te slepen was. Daar gaan we dan. Lampen aan en de timer van mijn telefoon op 30 minuten. Ik kijk naar het nieuws van die ochtend zoals iedere ochtend en daarna controleer ik mijn mail en social media. De tijd vliegt voorbij. Voor ik het door heb gaat de timer af, kunnen de lampen uit en begint de rest van mijn dag. Hier kan ik voor de komende zes weken wel aan wennen dacht ik zo. Iedere dag heeft hetzelfde ochtendritueel.
Hoe ik in het begin nog met dikke ogen achter de lampen plaatsnam, zo zat ik er halverwege de zes weken wakker en alert bij. Ik merkte dat ik mijn dagen steeds gemakkelijker begon. Mijn partner liet nu de hond uit terwijl ik mijn kop thee, mandarijnen en tablet pakte. Ik vergeleek mezelf eerst met een diesel die in de ochtend moest warmlopen. Nu begon ik mijn dag opgeladen en fris. Dit heb ik als erg prettig ervaren omdat ik minder knorrig naar mijn partner toe was en door de dag heen actiever werd.
Na het afronden van de therapie betrapte ik mezelf erop weer even te moeten wennen aan een ochtendritueel zonder de lampen. Het ritme van de afgelopen zes weken ga ik nu zelf proberen aan te houden. Het voelde goed en het deed me goed.”

Advertenties